Blog

Sabato 21 nov 2020 : Château de Suronde

zaterdag, 21 november

KATHLEEN VAN DEN BERGHE 

had al als bouwkundig ingenieur en als consultant in het vastgoed gewerkt voor ze in 2010 aan haar wijnavontuur in de Loirevallei begon. Ze werd er eigenaar/managing director van Château de Minière, waar ze hoofdzakelijk rode bourgueil produceert. Samen met haar man Sigurd Mareels bouwde ze het fraaie domein uit tot een wijngaard van 29 hectare. "Toen we het chateau overnamen, was het failliet en de kwaliteit van de wijn eerder matig', blikt Van den Berghe terug. 'Daarom hebben we echt alles aangepakt. Sinds 2015 met de hulp van het team van Stéphane Derenoncourt, een van de meest gereputeerde wijnconsul- tants. Het koppel koos voor een biologische aanpak, zette andere stokken en bouwde een nieuwe chai. Van den Berghe is vooral trots op twee eigen innovaties.'De Bulles zijn mijn 'uitvinding', vooral dan de rode, sprankelende versie. Tegelijk zet ik volop in op kwaliteitswijn in dozen: de Carrément BIB bijvoorbeeld zit in een ecologische én artistieke verpakking.' In 2016 breidde Van den Berghe haar wijnportfolio uit met Château de Suronde, in de witte appellatie Chaume Grand Cru. Ook hier legt ze de lat hoog. Het was Van den Berghes ambitie om daar, naast de zoetere cuvées de waaraan de AOC haar internationale renommee ontleent, ook droge cuvées in een zeer minerale stijl te maken, zonder edele rotting, restsuiker of hout. 

PRAATJES 

Ook in Suronde wordt consequent voor bio(dynamie) gekozen. 'Suronde wás al biodynamisch toen we het kochten. Er is een ongelofelijke biodiversiteit, met meer dan 10 hectare natuur rondom de 6,5 hectare van onze wijngaard. Van den Berghe maakte vooral werk van de certificatie van haar biodynamische aanpak.'Dat is voor mij een must. Ik word gek van de praatjes van wijnmakers die beweren biologisch te werken, maar zich niet certificeren. De klanten zouden dat niet mogen aanvaarden. Voor mij past die manier van werken in een veel bredere ecologische aanpak.' "We hebben een HVE niveau 3-certificaat, dat onder andere regels over bio-diversiteit en watergebruik oplegt, maar ik ga nog verder. Ik recupereer regenwater om in de wijngaard te gebruiken, alle gebouwen zijn geïsoleerd en worden verwarmd of afgekoeld met warmtepompen, ik gebruik lichtere flessen en stop die niet in houten kisten. Voor het transport scheelt dat veel qua gewicht.' 

PRIKKELPLEK 

Aristoteles wist het al: 'Kunst en wijn zijn de grootste geneugten van vrije mensen'. Sinds kort nemen Van den Berghe en haar man die quote in Suronde letterlijk. Ze hebben een kunstresidentieproject opgestart. Belgische kunstenaars kunnen een tijdlang inspiratie opdoen in een rustig gelegen landhuis op het domein. Een vorm van modern mecenaat. 'Van jongs af ben ik een kunstliefhebber. Met mijn moeder heb ik alle Europese musea bezocht, zowel de klassieke als de meer hedendaagse kunstevents, zoals Chambres d'Amis in Gent of Documenta in Kassel. Door kinderen te krijgen en hard te werken ben ik enkele jaren minder actief met kunst bezig geweest. Maar mijn moeder was ondertussen een bescheiden verzamelaar geworden van Belgische hedendaagse kunst. Sinds de start van Minière liep ik al rond met het idee om er kunstenaars uit te nodigen. Maar net zoals ik geen matige wijn wil, werk ik ook niet met matige kunst. En omdat ik zelf niet de expertise heb om de juiste kunstenaars te kiezen, is dat project toen in de koelkast beland.' Tot Van den Berghe in 2014 lid werd van Arture, een vzw die betaalbare kunst van Belgische hedendaagse kunstenaars promoot, en ze in contact kwam met kunstcurator Sven Vanderstichelen. Samen gaven ze de plannen voor een kunstenaarsresidentie in Suronde vorm. "Suronde is veel wilder en afgelegener dan Minière. Veel kunstenaars zijn geregeld op zoek naar zo'n residentieplek, om geprikkeld en uitgedaagd te worden. Kunstenaars Stefan Peters, Bram Kinsbergen en Pieter Jan Martyn werden al in Suronde geïnviteerd – solo, met een bevriende kunstenaar of zelfs met hun gezin. Dat verblijf resulteert in een tentoonstelling én een aantal wijnlabels. “Sven en ik kiezen en kopen de kunstwerken die als label op de flessen komen. Dat is al een eerste compensatie voor de kunstenaars', zegt Van den Berghe. Daarna worden de wijnen gereleaset op een tentoonstelling van de kunstenaar. Bedoeling is om daar zowel de wijnen als de kunst te verkopen. 

KOKS EN Co. 

'We willen geen protserig kunstencentrum of de zoveelste klassieke galerie zijn', zegt Sven Vanderstichelen, 'maar een creatieve vrijplaats voor jong Belgisch artistiek talent. Hoe we selecteren? We gaan resoluut voor het topsegment van jonge talenten die nog niet vastzitten in 'het systeem'.’  De residentie ziet het trouwens, letterlijk en figuurlijk, ruim. Ze staat ook open voor schrijvers, muzikanten, dansers, en op termijn zelfs Belgische topchefs die met hun team nieuwe gerechten willen komen ontwikkelen. Idealiter worden die andere kunstvormen ook geïntegreerd in de expo en het release-event van de wijnen. 'We willen dat event jaarlijks op een andere, het liefst unieke plaats in België doen', besluit Van den Berghe. 'We willen ons ook laten 'uitnodigen' bij andere bedrijven of locaties die ons concept als een meerwaarde zien en hun klanten willen laten genieten van goede wijn en goede kunst. En op termijn willen we misschien iets gelijkaardigs in Minière lanceren. 

CHATEAUDESURONDE.COM 
CHATEAUDEMINIERE.COM

bron: Sabato 21/11/2020
tekst: Frank Van der Auwera